Alle berichten van folkert

Nieuwe voorstelling: De god van de slachting

Na alle coronaperikelen, wat leidde tot het annuleren van onze voorstelling Wuivend Graan in 2020, zijn we vol goede moed gestart met de repetities voor onze nieuwe voorstelling De God van de Slachting, een zwarte komedie van Yasmina Reza. De regie is dit keer in handen van Kim  Som.

In De God van de Slachting komen twee echtparen bij elkaar nadat de zoon van het ene stel de zoon van het andere echtpaar met een stok heeft geslagen. De twee stellen zijn vastbesloten deze pijnlijke kwestie als vier volwassenen en beschaafde mensen op te lossen. Het goedbedoelde overleg begint met koffie en  gebak, maar mondt al snel uit in een slagveld van harde woorden en verwijten. Deze gitzwarte komedie laat zien dat ook beschaafde mensen tot extreme handelingen in staat zijn. De schrijfster hanteert vlijmscherpe dialogen die de relatieproblemen van beide stellen haarscherp blootleggen.

Meer info over speeldatum en locatie volgt binnenkort.

VOORSTELLINGEN 13 EN 14 MAART GAAN NIET DOOR!!

In verband met de afgekondigde maatregelen rond het coronavirus hebben we helaas moeten besluiten om beide voorstellingen te annuleren. Mensen die al een kaartje hebben gekocht voor 14 maart krijgen het bedrag teruggestort. Voor de voorstelling van 13 maart in theater De Leeuw wordt nog gezocht naar een alternatieve datum. Lukt dat niet, dan worden ook deze betalingen gerestitueerd.

Wuivend Graan nieuwe voorstelling

We zijn begonnen met de repetities voor onze nieuwe voorstelling Wuivend Graan van Wim T. Schippers. Wuivend graan is een hilarische en absurde komedie. Grootgeleerde Henrik van Woerdekom maakt zich op voor een lezing over het verschijnsel ethiek. Een avond als zovele voor Henrik, ware het niet dat zijn moeder, zijn vrouw, zijn dochter en zelfs zijn vriendin in de zaal zitten. Wat een boeiende lezing had moeten worden, ontaardt al snel in een publieke kijfpartij met familie en bekenden.

De speeldata zijn:

13 maart 2020 – Theater De Leeuw in Arnhem

14 maart 2020 – Schouwburg Theothorne in Dieren

Joke Kok nieuwe regisseur

ChaoZ heeft voor het seizoen 2019/2020 Joke Kok aangetrokken als nieuwe regisseur. Joke Kok heeft binnen het amateurtheater ruime ervaring opgedaan als actrice en sinds 2003 ook als regisseur en docent van jeugd- en volwassenentheater. Steekwoorden voor het theater maken zijn volgens haar: vertrouwen, grenzen verleggen, energie en lol. Joke is altijd in staat om ook voor het oog ‘een mooi beeld’ met verrassende visuele vondsten te ontwikkelen. Naast het regisseren en lesgeven verzorgt ze ook improvisatietrainingen en creatieve workshops en maakt ze onder andere schilderijen en ontwerpt ze haar eigen tassen.

http://www.jokekokart.nl

ChaoZ speelt Chaos

De voorstelling speelt zich af in zomaar een buurt waar gewone mensen wonen met ieder hun eigen chaos, op zoek naar orde en veiligheid. Chaos loert steeds om de hoek, maar hoe erg is dat eigenlijk?

ChaoZ speelt Chaos is een in eigen beheer gemaakte voorstelling, onder regie van Koen van Hensbergen ter gelegenheid van het 10 jarig bestaan van toneelgroep ChaoZ.

Apocalypso

Poster Apocalypso (2)_001

Hoofdpersoon Jesse gaat op pad om de wereld van de ondergang te redden. Lukt het hem om de daad bij het woord te voegen? Krijgt hij hulp van de mensen die hij onderweg ontmoet? Na een dooltocht, waarin hij in tal van bizarre situaties terechtkomt, lijkt hij de juiste weg te vinden. Of is Jesse misschien al te laat?

Rolverdeling:
Folkert Terpstra: Jesse.
Monica van Gessel: Marie.
Bernard Peppelman: Ma, Texas.
Joppe de Ruiter: Barman, Architect, Hoerenloper.
Marcel Horsthuis: Speed Junk.
Lizette Lichtenberg: Junk, Meisje.
Ilse Koeman: Soldaat, Meisje.
Linda Vorsteveld: Zwerver, Meisje.
Kathleen Daniëls: Serveerster, Meisje.

Proloog: Monica, Joppe, Linda, Kathleen, Marcel, Lizette en Bernard
Gekruisigde mannen: Joppe en Marcel
Meisjes gebalde vuistjes: Kathleen, Linda, Lizette en Ilse
Hoerenlopers: Joppe en Marcel
Stamgasten: Marcel, Linda, Lizette, Kathleen en Ilse

Regie: Samantha Janssen Tekst: Jibbe Willems
Licht: Hans Vennik Geluid: Joy Acts
Effecten: Job Gijsbrechts Grime: Barbara van Kampen

Cyrano

Cyrano de Bergerac is dichter en compagnieleider van een groep Franse cadetten. Hij is verliefd op zijn nichtje Roxanne. Waarom hij haar niet gewoon vraagt? Vanwege zijn lange neus denkt hij dat ze nooit van hem zal kunnen houden. Maar dan maakt ze een afspraak met hem. Hoopvol stelt Cyrano een gedicht voor haar op tot blijkt dat Roxanne niet verliefd is op hem maar op een nieuwe rekruut die in de compagnie van Cyrano zit: baron Christian de Neuvillette. Bovendien vraagt Roxanne hem om Christian zoveel mogelijk te beschermen in de oorlog. Teleurgesteld, maar ook trouw aan Roxanne, belooft Cyrano om dit te doen.

Cyrano ziet in Christian een instrument om toch contact te kunnen houden met Roxanne. Hij schrijft honderden liefdesbrieven aan haar, uit naam van Christian. Roxanne wordt zo verliefd dat  ze Christian wil ontmoeten. Christian vraagt in paniek Cyrano mee. Onder Roxanne’s balkon blijkt dat Cyrano geen zinnig woord kan uitbrengen. Tot Cyrano de woorden influistert: Christian ‘dicht’ de mooiste teksten en Roxanne is tot over haar oren verliefd.

En dan is er nog graaf De Guiche, ordecommandant in het Franse leger. Hij heeft zijn zinnen gezet op Roxanne en wil met haar trouwen. Hij stuurt een monnik om het huwelijk voor te bereiden. Roxanne bedenkt razendsnel een list en trouwt met Christian. Als De Guiche dit doorkrijgt is hij woedend. Hij neemt een besluit dat verstrekkende gevolgen heeft voor Cyrano en Christian.

Roxanne haar liefde voor Christian blijft onverminderd. Komt zij te weten hoe de echte gevoelens van Cyrano voor haar zijn?

Nu even niet, Nu even wel

Nu even niet…
Nu even niet speelt zich af op drie achtereen­volgende avonden in een goed restaurant. Arie, Har, Joris en Michiel komen hier al twintig jaar om een avond ongecompliceerd te ouwehoeren.
Waar het bij vrouwen altijd over iets moet gaan, hebben de mannen het een avondlang over niets. Hier zitten de simpele jongens met de witte vlag. Hier is het wapenstilstand. Hier ben jij de toffe peer. Tijd voor elkaar… en vrouwen erbij? Nu even niet!
Terwijl deze mannen er lustig op los eten en drinken, heerst er een raadselachtige vriendschap. De vrienden praten zorgvuldig om elkaar heen, maar zeggen elkaar ook ongezouten de waarheid. Flauwe grappen worden vermengd met stevige confrontaties. Als Michiel ongeneeslijk ziek is, blijkt hoe onvoorwaardelijk de mannenvriendschap is.
De dood pakt iedereen op eigen wijze, dat is voelbaar.
Nu even wel…..
Nu even wel is in meerdere aspecten het spiegelbeeld. Drie vrouwen komen een jaar later in hetzelfde restaurant; Heleen (de vrouw van Michiel), Lia (de zus van Heleen) en Carolien( de vrouw van Joris). De vrouwen grijpen Michiels sterfdag aan om af te rekenen met Marieke, zijn minnares. De vrouwen hebben deze dag uitgekozen om het er eens goed over te hebben. Nu even wel.
De geschiedenis wordt ontrafeld, waarbij de pijn, het verdriet en de raadsels die de mannen hebben opgeroepen, genadeloos in het licht komen te staan. Tegelijk komen deze vrouwen in een nieuwe verhouding tot elkaar te staan. Want wat lijkt te beginnen als een avondje afrekenen eindigt in onverwachte verwijdering en nieuw begrip.
Hoe heerlijk is het om als acteur aan een stuk te beginnen dat vanaf blz. één tot aan de laatste bladzijde zo treffend tot je verbeelding spreekt. Maria Goos, de schrijfster, heeft met dit stuk opnieuw bewezen tot de top van onze toneelschrijvers te horen. Deze markante vrouw schreef de afgelopen 20 jaar grote successen o.a.; “Oud geld”, “Pleidooi” “Cloaca”, “Familie Avenier”, “Leef” , en behaalde daarmee grote prijzen in Nederland maar oogstte ook veel bewondering in het buitenland. Zoals ze zelf zegt is” Nu even niet/Nu even wel”, niet geschreven maar verteld. Zelden is een toneelstuk zo uit het leven gegrepen waarbij het publiek zich afvraagt of ze niet naar zichzelf zit te kijken.

Amateurs

Zeven Chaozianen kruipen in de huid van de amateurspelers van ‘Toneelgroep Zand’. De toneelgroep mag eindelijk repeteren in de grote zaal van de schouwburg. Om het niveau omhoog te brengen, hebben ze voor deze voorstelling een professionele regisseur aangetrokken. De sfeer wordt steeds nerveuzer, er is nog maar weinig tijd tot de première, de regisseur wordt ongeduldiger, kostuums zijn nog niet af, er is geen decor en wie doet eigenlijk precies wat? En wie zit er steeds met het licht te klooien, wanneer komt Joop nou eindelijk en wie doet het met de regisseu en wie niet? Allemaal vragen waar nog antwoord op verkregen moet worden, vóór de avond van de première.

Verhalen uit het Weense Woud

In Verhalen uit het Weense Woud volgen we de lotgevallen van een aantal kleurrijke bewoners van een willekeurige straat in een stad. Tegen de achtergrond van een wankele economie zoeken ze rust in de natuur of fortuin in de loterij. En gretig naar warmte storten ze zich in geflirt en blinde liefdes.
In dit stuk uit 1931 over bange mensen in labiele tijden schetst Von Horváth een wereld die in hoog tempo aan het veranderen is. Zijn figuren balanceren tussen droom en daad, hun denken is vaak naïef, hun handelen onbeholpen. Hij laat zien hoe ieder afzonderlijk mens in al zijn kwetsbaarheid met het leven ploetert, zonder in somberheid te vervallen. Zijn stukken zijn met compassie geschreven en ondanks alle tragiek uitbundige vieringen van het leven.